متن استاتیک شماره 22 موجود نیست
گروه بهداشت عمومی با هدف آموزش دانشجویان در مقطع کارشناسی بهداشت عمومی فعالیت میکند. این گروه دارای ۸ عضو هیأت علمی در رشتههای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مدیریت خدمات بهداشتی، و حشرهشناسی پزشکی میباشد. هماکنون در این گروه چهار دورۀ دانشجوی بهداشت عمومی مشغول به تحصیل میباشند.
آشنایی با رشتۀ بهداشت عمومی
بهداشت عمومی شاخۀ اساسی علوم بهداشتی است. دانشآموختگان آن در جهت حفاظت، ارتقاء و بازسازی سلامت افراد جامعه فعالیت میکنند. دانشآموختگان این رشته باید مجهز به مجموعهای از علوم، مهارتها و اعتقاداتی باشند که در جهت حفظ، توسعه و ارتقاء سلامت جامعه تلاش نمایند.
تاریخچه
انسان در گذر زمان با بدست آوردن تجارب مختلف در متن تمدنهای گوناگون بشری به تدریج به سوی چگونگی تأمین «سلامت» و کنترل بیماریها گرایش پیدا نموده است. دستآوردهای بشری در دوره انقلاب صنعتی در مواجهه با پیدایش مسائل جدیدی از قبیل: شیوع بیماریها، بروز اپیدمیهای مختلف، پیدایش مسائل مربوط به محیطزیست و محیط کار، مهاجرتها، مسائل جمعیتی و مسائل مربوط به بهداشت روان روز به روز شفافتر شد و در نهایت به تدریج حیطه «پزشکی پیشگیری» از حیطۀ پزشکی مبتنی بر درمان استقلال بیشتری یافت. پزشکی پیشگیری در مسیر تکاملی خود با عنوان کلی بهداشت عمومی در حیطههای «کنترل بیماریها»، «مهندسی اجتماعی» و نهایتاً «بهداشت برای همه» تکامل یافت.
ستاد انقلاب فرهنگی در جلسه مورخ ۱۳۶۱/۱۱/۲۷ بر اساس طرح تربیت کارشناس بهداشت عمومی که توسط شاخه بهداشت گروه پزشکی ستاد انقلاب فرهنگی تهیه شده و به تائید آن گروه رسیده بود برنامه آموزشی این دوره را تصویب کرد. سپس در سال ۱۳۶۲ به تصویب مجلس رسید و به دنبال آن پس از ابلاغ به آموزش عالی پذیرش دانشجو انجام گرفت.
رسالت
رسالت گروه بهداشت عمومی تربیت نیروهای متعهد، آشنا به مفاهیم بهداشتی جهت تأمین، حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه، خانوادهها و پیشگیری از بیماریها و کنترل آنها در جامعه تحت پوشش میباشد. گروه بهداشت عمومی، ارتقاء دانش و مدیریت سلامت در سطح منطقه به عنوان زیر مجموعهای از سلامت کشور و نیز کمک به حفظ وارتقاء وضعیت سلامت جوامع شهری و روستایی از طریق فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و خدماتی را از اهم وظایف خود میداند و در راستای ارتقاء سلامت، تحقق هدف والای دانشگاه و کشور گام مؤثری بردارد. لذا با توسعۀ آموزش و استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و توجه ویژه به پژوهش به عنوان محور توسعۀ دانشگاهی، حرکت پرشتاب خود را برنامهریزی میکند.
مأموریت گروه از طریق فعالیتهای زیر قابل دسترسی میباشد:
فلسفه
ما معتقدیم که برخورداری از «سلامت» حق همۀ انسانها است. دانشآموختگان این رشته بایستی با بینشی «سلامتنگر»، «جامعهنگر»، «آیندهنگر» و با استفاده از استراتژیها و تکنولوژی مناسب، جلب مشارکت مردم در امور، همکاریهای بینبخشی و در نظر گرفتن عدالت اجتماعی و اصل برابری انسانها و با در نظرگرفتن اولویتهای ملی و منطقهای، به ارائۀ خدمات مورد نظر بپردازند. ما اعتقاد داریم که خدمات بهداشتی میتواند به صورت ادغامیافته ارائه شود، لذا دانشآموختگان این رشته، بایستی اطلاعات و توانمندیهای لازم را به صورت چندپیشه کسب نمایند.
ارزشها
استراتژیها
اهداف
آموزش و تربیت نیروهایی که با آگاهی و عملکرد همسو با نیازهای محیط، جامعه، خانواده و فرد و با ارزیابی و ارزشیابی عوامل خطر و مداخله و تغییر در سطح بهداشت محیط، جامعه، خانواده و فرد آشنا باشد.
از چگونگی اثرگذاری عوامل انسانی، محیطی، اقتصادی و اجتماعی بر چگونگی تأمین، حفظ و ارتقاء سلامتی در سطوح مختلف آشنا باشند.
از چگونگی مداخله از طریق نیازسنجیها، آموزش بهداشت، کنترل اپیدمیها، مراقبت از کودکان و زنان باردار، مراقبت از چگونگی تغذیه و تغییر در شاخصهای سلامتی در سطح سلامت جامعه آگاهی داشته باشد.
نقشها
دانشآموختگان رشتۀ بهداشت عمومی در حرفۀ آیندۀ خود در جامعه، نقشهای زیر را بر عهده خواهند داشت:
نقش آموزشی: آموزش به افراد تحت پوشش
نقش پژوهشی: کمک به پژوهشهای کاربردی در عرصههای بهداشتی کشور
نقش مراقبتی: شرکت در برنامههای مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کل جامعه مانند مراقبت از رشد و تکامل کودکان، مراقبت از مادران باردار و… با عنایت به سطوح سهگانۀ پیشگیری
نقش اجرائی
استراتژیهای آموزشی
فارغالتحصیلان کارشناسی بهداشت عمومی برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد کدام رشتهها مجاز هستند؟
سیاستگذاری سلامت، اپیدمیولوژی ،کارآفرینی در نظام سلامت، آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، آمار زیستی، حشرهشناسی و مبارزه با ناقلین، رفاه اجتماعی، علوم تغذیه، علوم بهداشتی در تغذیه، فیزیولوژی، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، مدارک پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مهندسی بهداشت محیط، مدیریت توانبخشی، اقتصاد بهداشت، سم شناسی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، آموزش پزشکی، انفورماتیک پزشکی، بهداشت و ایمنی مواد غذایی، ارزیابی فناوری سلامت