برنامه استراتژیک گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

رسالت گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

 

از آنجایی که هدف اصلی و اساسی هر راهبرد بهداشتی،  پیش‌برد و ارتقاء سلامت مردم و همچنین کیفیت زندگی آنها است، بنابراین توسعۀ آموزش سلامت برای تحقق این هدف ضرورت دارد؛ از این رو رسالت گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، توسعه و تسهیل فعالیت‌های آموزش و ارتقاء سلامت در کشور به‌منظور توانمندسازی مردم برای ارتقاء سلامت خود، خانواده و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند در راستای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه‌های توسعۀ کلان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.

ماموریت (Mission):

گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت بر آن است تا با استفاده از ظرفیت بالای اعضای هیات علمی و کارشناسان مستعد و علاقمند گروه، فارغ‌التحصیلانی تربیت نماید که توانایی شناسایی و حل مشکلات مختلف بهداشتی و نظام بهداشت و درمان را از طریق تحقیقات مناسب، ارائه راه حلهای منطقی و قابل ارزیابی داشته و توانایی انجام مساعدت در امر برنامه ریزی و مدیریت مسائل نظام بهداشت و درمان کشور و انتقال تکنولوژی ها و روشهای مناسب به منظور ارتقای قابلیت های نظام بهداشت و درمان را داشته باشند و همچنین قادر باشند با شناسایی نقاط قوت و ضعف نظام بهداشت و درمان و شناخت عوامل پیشرفت و توسعه آن در جهان در ارتقای وضعیت سلامت کشور ایفای نقش نمایند.

چشم انداز (Vision):

گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با تربیت نیرو در مقاطع تحصیلی مختلف و مرتبط نسبت به توسعه آموزشی خود اقدام نماید همچنین با تربیت دانشجویانی ممتاز به لحاظ علمی و اخلاقی در آینده نزدیک یکی از برترین گروه آموزشی مطرح در کشور باشد.

ارزش های سازمانی گروه (Values):

همه همکاران گروه باور دارند که درست کاری و صحیح اندیشیدن در تربیت نیروی انسانی موثر اهمیت شایان دارد .

- همه همکاران متعهد هستند که به کار تیمی در گروه ارج نهند.

- همه همکاران متعهد هستند که با دانشجویان با احترام و دوستانه رفتار نمایند.

- همه همکاران متعهد هستند که از هر گونه تبعیض در فعالیت های آموزشی و اجرایی پرهیز نمایند.

- همه همکاران متعهد هستند که به اصول مدیریتی حاکم در گروه احترام بگذارند.

- همه همکاران متعهد هستند که آنچه در توان دارند در آموزش فراگیران بکار گیرند.

- همه همکاران متعهد هستند که در اوقات کار از پرداختن به امور دیگر علاوه بر وظایف اداری پرهیز نمایند.

- همه همکاران متعهد هستند که در پیشبرد اهداف گروه با مشارکت همدیگر و همدلی تلاش نمایند.

تحلیل محیطی(SWOT)

  نقاط قوت

دارای 3 عضو هیئت علمی با مرتبه استادی و 1 نفر دانشیار

انتشر بیش از 150مقاله علمی چاپ شده در مجلات  علمی توسط اعضای هیئت علمی

دارای چندین جلد کتاب تالیفی توسط اعضای هیئت علمی

انجام و همکاری در 109 طرح پژوهشی توسط اعضای هیئت علمی

دسترسی به جدیدترین منابع علمی علوم پزشکی دنیا

اشتراک 200  مجله فارسی و 80 مجله لاتین

وجود واحد آموزش مجازی و Media lab در دانشکده

تولید محتوای الکترونیک در زمینه آموزش بهداشت

دارای کتابخانه مجهز به ۳۶۰۰ جلد کتاب لاتین و فارسی (۳۹۰ جلد مربوط به رشتۀ آموزش بهداشت) ،

وجود تعهد  مسئولیت پذیری در اعضای گروه

تجربیات و جایگاه سازمانی تعدادی از اعضای گروه در زمینه مدیریت اجرایی در سطح  دانشگاه

ارتباط مناسب با بهداشت استان و مسئولین فیلدهای آموزشی به خصوص در عرصه

همکاری اعضای هیئت علمی گروه با پروژه ها و طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها در دانشکده ها و معاونت های دانشگاه و مراکز تحقیقاتی

نقاط ضعف:

وجود دانشجویان کارمند کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و عدم حضور تمام وقت در دانشگاه

فرصت ها

موقعیت مناسب جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی استان قم

فارغ التحصیل شدن 8  دوره از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد

نزدیکی به تهران و امکان تعامل با دانشگاه های مادر

وجود مراکز تحقیقاتی در سطح دانشگاه

دانشجویان شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی و امکان در نظر گرفتن آموزش بهداشت در سیاست های مراکز به عنوان اولویت آموزشی و پژوهشی

عدم نیاز به تجهیزات و امکانات پرهزینه

تهدید ها:

ناکافی بودن اعتبارات

اهداف کلان گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت:

در تدوین اهداف گروه از آخرین دستاوردهای ملی موجود در حوزه آموزش، پژوهش و توسعه استفاده شده است

حوزه های فعالیت:

•             آموزش

•             پژوهش

•             اجرا

اهداف در حوزه آموزش

هدف کلی در حوزه آموزش:

ارتقای فعالیت های آموزشی گروه بر اساس استاد بالا دستی و ملزومات آموزشی

اهداف اختصاصی در حوزه آموزش

•             تامین فضای آموزشی مناسب در جهت ایجاد تجارب یادگیری بهتر در دانشجویان گروه

•             ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی در حال اجرا

•             ایجاد محیط آموزشی مبتنی بر استانداردهای آموزشی

•             استقرار و نهادینه نمودن استانداردهای آموزشی در برنامه های آموزشی مختلف از طریق اجرای ارزیابی درونی

•             تقویت ارتباط بین رشته ای با گروه های مختلف در دانشکده بهداشت

•             تهیه منابع آموزشی مورد نیاز گروه

•             فراهم کردن بستر مناسب جهت بازدیدهای علمی دانشجویان از جامعه

•             اجرای Team based learning و سایر فنون آموزشی مشارکتی در تدریس دروس تئوری و عملی

•             اجرای برنامه های استاد مشاور تحصیلی

•             اخذ طرح درس اساتید و آخرین کوریکولوم رشته در مقاطع مختلف و قراردادن بر سایت دانشکده بهداشت

•             افزایش تعامل بین استاد و دانشجو

•             افزایش توانمندی اعضای هیئت علمی درباره شیوه های نوین آموزشی با شرکت در کارگاه های آموزشی

•             تدریس برخی از جلسات آموزشی به صورت مجازی

•             حمایت از مقوله دانش پژوهی در آموزش بر اساس نیازها و چالش های مشخص شده گروه در بخش آموزش

•             به روزرسانی اطلاعات گروه در سایت دانشکده

•             پیشنهاد جهت برگزاری کارگاه های توانمندسازی آموزشی برای دانشجویان به دفتر EDO دانشکده

•             برگزاری کارگاه روش تدریس جهت کلیه دانشجویان دکتری دانشکده بهداشت در هر نیمسال تحصیلی

•             تسهیل شرکت اعضای هیئت علمی در کارگاه های آموزشی و کنگره ها و فرصت های مطالعاتی

•             ایجاد و تداوم مسئولیت پذیری و مطالبه گری در نیازهای آموزشی پیش آمده یا مقتضیات پیش رو

•             برگزاری کارگاه های آموزشی با استفاده از ظرفیت دانشجویان فارغ التحصیل و تحصیلات تکمیلی در سطح گروه، دانشکده، دانشگاه و کشور

•             کاربردی نمودن طرح درس ها و محتوای دروس در مقطع تحصیلات تکمیلی برای توانمندسازی دانشجویان در جهت پاسخ به نیازهای جامعه

•             افزایش توانمندی اعضای هیئت علمی درباره شیوه های تدریس در فضای مجازی

•             به کارگیری جدیدترین نرم افزارهای آموزشی در جلسات آموزشی مجازی جهت افزایش کیفیت آموزش

•             آموزش نرم فزارها و تکنولوژی های آموزشی در جهت طراحی مواد و رسانه های آموزشی

•             تدوین برنامه ارتباط با صنعت در گروه و معرفی توانمندی های اعضای هیات علمی گروه به سازمان ها و نهادهای مختلف

•             ایجاد روحیه خلاقیت و تشویق به تفکر خلاق در دانشجویان در حوزه آموزش

•             تشکیل جلسات منظم برای مشارکت دانشجویان در تعیین چالش ها و مشکلات آموزشی دانشجویان در شروع هر نیمسال تحصیلی و استفاده از پیشنهادات مطرح شده در بهبود فعالیت های آموزشی گروه

•             کسب نظرات اعضای هیات علمی و دانش آموختگان گروه در خصوص به روز رسانی اهداف و رسالت های گروه با توجه به اسناد بالا دستی و شرایط عینی

•             انجام ارزشیابی ۳۶۰ درجه از محتوای برنامه و دروس ارائه شده و میزان تحقق اهداف مشخص شده در هر نیمسال توسط اساتید و دانشجویان

•             آشنایی دانشجویان با دستاوردهای ملی و فراملی در حوزه آموزش

 

اهداف در حوزه پژوهش

هدف کلی در حوزه پژوهش

ارتقای فعالیت های پژوهشی اساتید و دانشجویان

اهداف اختصاصی در حوزه پژوهش

•             افزایش توانمندی پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی

•             توجه به اسناد بالا دستی در فعالیت های پژوهش گروه کمک به ایجاد زیرساخت های لازم پژوهشی در گروه

•             افزایش جذب اعتبارات پژوهشی از سایر سازمان ها در راستای انجام تحقیقات کاربردی و مبتنی بر نیاز جامعه، سازمان ها و نهادهای مختلف

•             کمک به ایجاد زیرساخت های لازم پژوهشی در جهت مسئولیت پذیری اجتماعی

•             تعامل با معاونت بهداشتی جهت نیازسنجی سلامت جمعیت تحت پوشش با استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی

•             همکاری و تعامل با معاونت بهداشتی و سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط با سلامت جامعه جهت ارتقاء سواد سلامت جامعه در شرایط بحرانی

•             تقویت تحقیقات بین رشته ای و چند رشته ای در حوزه ارتقاء سلامت در تعامل با سایر گروه های آموزشی و یا دانشکده ها با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی

•             تشویق دانشجویان به انجام تحقیقات کاربردی و مبتنی بر نیاز بخش سلامت با نگاه ویژه به بحث کارآفرینی و خلق ثروت

•             تشویق و اطلاع رسانی به دانشجویان در جهت شرکت در کارگاه های اخلاق در پژوهش و کارآفرینی

•             تهیه بانک اطلاعاتی در خصوص نیازهای پژوهشی سازمان ها و نهادهای مختلف و اطلاع رسانی در سایت گروه

 تشویق دانشجویان به انجام طرح های  HSR

•             ایجاد روحیه پژوهشگری و تقویت آن در راستای علاقه مندی های فردی

•             ایجاد روحیه کار تیمی و حرفه ای در حوزه پژوهش با محوریت حل مشکلات حوزه سلامت و جامعه

•             افزایش فعالیت های مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت در گروه و همکاری با سایر مراکز تحقیقاتی در سطح دانشکده و دانشگاه

•             همکاری در داوری مجلات مختلف علمی-پژوهشی در سطح دانشگاه، کشور و بین المللی

•             به روز رسانی رزومه اساتید در سایت دانشکده

•             تشویق اساتید و دانشجویان دکتری به ارائه طرح های پژوهش در آموزش

•             اطلاع رسانی به دانشجویان جهت شرکت در همایش ها و کنگره ها

•             شرکت‌ فعال‌ در انجمن‌های‌ علمی‌ و تخصصی‌ ملی‌ و بین‌المللی

•             انتشار مقالات‌ در مجلات‌ معتبر

•             تشکیل جلسات ژورنال کلاب و بررسی آخرین دستاوردهای پژوهشی ملی و فراملی در رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

•             همکاری با واحد ترجمان دانش معاونت پژوهشی دانشگاه در جهت درج پیام پژوهش

•             ترویج رعایت اصول اخلاق درعلوم پزشکی

•             تدوین برنامه ارتباط با صنعت در گروه و معرفی توانمندی های گروه به سازمان ها و نهادهای مختلف در جهت انجام تحقیقات مبتنی بر نیاز آن ها

•             تشکیل کارگاه کارآفرینی و نشست های منظم با دانشجویان در خصوص حوزه های کارآفرینی در آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

 

اهداف در حوزه اجرا

هدف کلی در حوزه اجرا

کمک به بهبود روند امور اجرایی در سطح دانشکده، داخل و خارج از دانشگاه

اهداف اختصاصی در حوزه اجرا

•             تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی گروه

•             راهنمایی دانشجویان در انجام امور اداری

•             تهیه و اطلاع رسانی در خصوص فلوچارت و فرایند انجام فعالیت هایی مانند مراحل تصویب پروپوزال و غیره در سایت گروه

•             به روز رسانی سایت گروه

•             همکاری با دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

•             همکاری با مجلات و مراکز تحقیقاتی در سطح دانشکده و دانشگاه

 

توانمندی های گروه برای پرداختن به نیازهای جامعه و سازمان ها و نهادهای مختلف

•             انجام نیازسنجی های دوره ای از وضعیت سلامت، رفتارشناسی، عوامل خطر و انجام رفتارهای ناسالم در کارکنان شاغل در یک سازمان یا واحد صنعتی

•             طراحی و اجرای برنامه های مداخله ای و یا مشاوره به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی در جهت طراحی این برنامه ها در جهت کاهش عوامل مخاطره آمیز سلامت کارکنان (جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و فیزیکی)

•             مشاوره در جهت انتخاب بهترین روش و فنون آموزشی، رسانه ها و وسایل کمک آموزشی در زمینه موضوعات سلامت محور (مانند آموزش HSE به کارکنان) به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی

•             برگزاری و همچنین مشاوره در جهت کمک به طراحی کمپین های ارتباطی در زمینه سلامت به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی

•             تهیه و همچنین مشاوره در جهت کمک به طراحی رسانه های آموزشی متناسب با مخاطب بر اساس اصول و استانداردهای طراحی پیام در سلامت و همچنین پیش آزمون محتوای این رسانه ها

•             انجام و همچنین مشاوره در جهت ارزشیابی از تاثیر برنامه های آموزشی انجام شده در حوزه سلامت در سه سطح ارزشیابی فرایند، تاثیرات کوتاه مدت و تأثیرات بلند مدت به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی

•             مشاوره به سازمان‌ها و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت در زمینۀ اصول مشارکت و روش‌های جلب مشارکت کارکنان در زمینۀ مسائل سلامت‌محور در سازمان و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت

•             مشاوره به سازمان‌ها و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت در زمینۀ فنون ترغیب سازی کارکنان در زمینه مسائل سلامت‌محور در سازمان و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت

 

ماموریت ها در حیطه ارتباط با صنعت، سازمان و نهادهای مختلف

•             تربیت نیروی انسانی کارآمد در جهت ارائه خدمت به‌عنوان یک فرد مرجع در آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت برای توانمندسازی افراد در سازمان‌ها و صنایع نیازمند ارائه خدمات در حیطۀ رشتۀ آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

•             نیازسنجی مبتنی بر شواهد مشکلات بهداشتی در سطح سازمان‌ها و صنایع مختلف، جهت به‌کارگیری در سیاست‌گذاری‌های بهداشتی آنها

•             شناخت جمعیت‌های دارای اولویت برای آموزش در زمینۀ سلامت

•             ارزیابی نیازها برای دریافت مساعدت در حیطۀ فعالیت‌های آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

•             تعیین اولویت بین درخواست‌های ارائه شده سازمان‌های متقاضی خدمت جهت دریافت مشاوره‌های تخصصی در حیطۀ فعالیت‌های آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

•             طراحی و اجرای دوره های آموزشی رسمی و غیر رسمی برای توانمند سازی افراد شاغل در سازمان ها و صنایع مختلف در حیطه مهارت های مرتبط با آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

•             مشاوره در جهت طراحی برنامه های آموزشی بر اساس تئوری‌ها و الگوهای تغییر رفتار در جهت پرداختن به مشکلات بهداشتی سازمان‌ها و صنایع مختلف

حوزه‌های تحقیقاتی گروه

•             سواد رسانه

•             پیش‌گیری و کنترل عوامل خطر بیماری‌های مزمن

•             طراحی پیام و محتوا

•             تکنولوژی آموزشی

•             ارتباطات و فنون برقراری ارتباط مؤثر

•             روش‌های جلب مشارکت در جامعه

•             سواد سلامت

•             نیازسنجی در حوزه سلامت

•             فنون متقاعدسازی

•             طراحی کمپین های ارتباطی در زمینۀ سلامت

•             کاربرد نظریه‌ها و الگوهای تغییر رفتار در مداخلات آموزشی

•             الگوهای برنامه ریزی و ارزشیابی مداخلات آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

•             روش ها و فنون آموزشی

 

صلاحیت های مورد انتظار از دانش آموختگان رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

مقطع کارشناسی ارشد

دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد بایستی دانش و مهارت حرفه‌ای در جهت شناخت جامعه، ارزیابی نیازهای فردی، سازمانی و اجتماعی، برقراری ارتباط مؤثر، تصمیم‌گیری، خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره‌ای مرتبط با سلامت در راستای افزایش آگاهی، بهبود نگرش و تغییر رفتار گروه‌های مختلف جمعیتی بر اساس ارزش های اسلامی، فرهنگی و انسانی داشته باشند تا بتوانند به ارتقاء سلامت و سبک زندگی سالم در جامعه کمک کنند.

توانمندهای پایه مورد انتظار این دانش‌آموختگان عبارت است از:

•             مهارت های ارتباطی-تعاملی

•             آموزش

•             پژوهش و نگارش مقالات علمی

•             تفکر نقادانه و مهارت های حل مساله

•             مهارت های مدیریتی

•             حرفه گرایی

توانمندی های اختصاصی این دانش آموختگان عبارت است از:

ارتباطات تعامل بین بخشی مذاکره

•             برقراری ارتباط سازنده و پویا با تعامل مثبت و سازنده بدون هرگونه مناقشه با بخش های مرتبط با نظام سلامت

•             ایجاد ائتلاف و یا توسعه هماهنگی درون بخشی و بین بخشی

به کارگیری فناوری های آموزش جهت آموزش افراد در سطح مختلف

•             نیاز سنجی آموزشی در حیطه های آگاهی، نگرش و رفتار تعیین اهداف تولید محتوای آموزشی، تهیه برنامه عملیاتی

•             طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره های آموزشی رسمی و غیر رسمی

•             توانمند سازی کارکنان نظام سلامت و توانمندسازی اجتماعی

•             اجرای برنامه های آموزشی در برقراری ارتباطات در سطوح سازمانی و اجتماعی

•             به کارگیری روش های آموزشی نوین

پژوهش در آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

•             مشارکت در طرح های پژوهشی مرتبط در حیطه سلامت

•             به کارگیری روش های تحقیق کمی و کیفی در طراحی، اجرا و ارزش‌یابی مداخلات

•             آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

•             تهیه پروپوزال های پژوهشی و ابزار‌سازی

طراحی برنامه‌ریزی و اجرا ارزشیابی مداخلات تغییر رفتار

 سطح فردی، سازمانی، اجتماعی در محیط های مختلف (مدارس، بیمارستان، محیط کار و...) توان به کارگیری تئوری های مرتبط با برنامه

•             به کارگیری رویکردهای ارتباطی در تغییر رفتار فرد و جامعه

•             رویکردهای ارتباطی (بین فردی، جمعی، سیاست گذاران، جلب حمایت همه جانبه)

•             جلب حمایت همه جانبه، بسیج اجتماعی برای سلامت

•             ایجاد ائتلاف

•             اصول طراحی مواد چند رسانه ای (نوشتار، تصویر، صدا، ویدئو، پویانمایی)

تحلیل رفتار مبتنی بر عوامل موثر بر سلامت

•             تحلیل روان شناسانه رفتار مبتنی بر عوامل فردی موثر بر سلامت

•             به کارگیری نظریه ها و رویکردهای یادگیری در تغییر باورها و رفتارها و حفظ و نگهداری آن ها تحلیل جامعه شناسانه رفتار مبتنی بر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

•             به کارگیری مفاهیم جامعه پذیری، ارزش ها، هنجارها، کنترل اجتماعی، نهادها و نقش ها و تئوری های اجتماعی سلامت

 نظریات جامعه شناختی و کاربرد آن ها در فرهنگ سلامت

مشاوره

•             مهارت های شروع مشاوره و مدیریت مصاحبه

•             به کارگیری فنون مشاوره فردی

•             به کارگیری و فنون مشاوره گروهی

 

جهت دانلود فایل pdf سند استراتژیک

گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

کلیک کنید