متن استاتیک شماره 22 موجود نیست
برنامه استراتژیک گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
رسالت گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
از آنجایی که هدف اصلی و اساسی هر راهبرد بهداشتی، پیشبرد و ارتقاء سلامت مردم و همچنین کیفیت زندگی آنها است، بنابراین توسعۀ آموزش سلامت برای تحقق این هدف ضرورت دارد؛ از این رو رسالت گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، توسعه و تسهیل فعالیتهای آموزش و ارتقاء سلامت در کشور بهمنظور توانمندسازی مردم برای ارتقاء سلامت خود، خانواده و جامعهای که در آن زندگی میکنند در راستای سند چشمانداز ۲۰ ساله و برنامههای توسعۀ کلان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.
ماموریت (Mission):
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت بر آن است تا با استفاده از ظرفیت بالای اعضای هیات علمی و کارشناسان مستعد و علاقمند گروه، فارغالتحصیلانی تربیت نماید که توانایی شناسایی و حل مشکلات مختلف بهداشتی و نظام بهداشت و درمان را از طریق تحقیقات مناسب، ارائه راه حلهای منطقی و قابل ارزیابی داشته و توانایی انجام مساعدت در امر برنامه ریزی و مدیریت مسائل نظام بهداشت و درمان کشور و انتقال تکنولوژی ها و روشهای مناسب به منظور ارتقای قابلیت های نظام بهداشت و درمان را داشته باشند و همچنین قادر باشند با شناسایی نقاط قوت و ضعف نظام بهداشت و درمان و شناخت عوامل پیشرفت و توسعه آن در جهان در ارتقای وضعیت سلامت کشور ایفای نقش نمایند.
چشم انداز (Vision):
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با تربیت نیرو در مقاطع تحصیلی مختلف و مرتبط نسبت به توسعه آموزشی خود اقدام نماید همچنین با تربیت دانشجویانی ممتاز به لحاظ علمی و اخلاقی در آینده نزدیک یکی از برترین گروه آموزشی مطرح در کشور باشد.
ارزش های سازمانی گروه (Values):
همه همکاران گروه باور دارند که درست کاری و صحیح اندیشیدن در تربیت نیروی انسانی موثر اهمیت شایان دارد .
- همه همکاران متعهد هستند که به کار تیمی در گروه ارج نهند.
- همه همکاران متعهد هستند که با دانشجویان با احترام و دوستانه رفتار نمایند.
- همه همکاران متعهد هستند که از هر گونه تبعیض در فعالیت های آموزشی و اجرایی پرهیز نمایند.
- همه همکاران متعهد هستند که به اصول مدیریتی حاکم در گروه احترام بگذارند.
- همه همکاران متعهد هستند که آنچه در توان دارند در آموزش فراگیران بکار گیرند.
- همه همکاران متعهد هستند که در اوقات کار از پرداختن به امور دیگر علاوه بر وظایف اداری پرهیز نمایند.
- همه همکاران متعهد هستند که در پیشبرد اهداف گروه با مشارکت همدیگر و همدلی تلاش نمایند.
تحلیل محیطی(SWOT)
نقاط قوت
دارای 3 عضو هیئت علمی با مرتبه استادی و 1 نفر دانشیار
انتشر بیش از 150مقاله علمی چاپ شده در مجلات علمی توسط اعضای هیئت علمی
دارای چندین جلد کتاب تالیفی توسط اعضای هیئت علمی
انجام و همکاری در 109 طرح پژوهشی توسط اعضای هیئت علمی
دسترسی به جدیدترین منابع علمی علوم پزشکی دنیا
اشتراک 200 مجله فارسی و 80 مجله لاتین
وجود واحد آموزش مجازی و Media lab در دانشکده
تولید محتوای الکترونیک در زمینه آموزش بهداشت
دارای کتابخانه مجهز به ۳۶۰۰ جلد کتاب لاتین و فارسی (۳۹۰ جلد مربوط به رشتۀ آموزش بهداشت) ،
وجود تعهد مسئولیت پذیری در اعضای گروه
تجربیات و جایگاه سازمانی تعدادی از اعضای گروه در زمینه مدیریت اجرایی در سطح دانشگاه
ارتباط مناسب با بهداشت استان و مسئولین فیلدهای آموزشی به خصوص در عرصه
همکاری اعضای هیئت علمی گروه با پروژه ها و طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها در دانشکده ها و معاونت های دانشگاه و مراکز تحقیقاتی
نقاط ضعف:
وجود دانشجویان کارمند کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و عدم حضور تمام وقت در دانشگاه
فرصت ها
موقعیت مناسب جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی استان قم
فارغ التحصیل شدن 8 دوره از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد
نزدیکی به تهران و امکان تعامل با دانشگاه های مادر
وجود مراکز تحقیقاتی در سطح دانشگاه
دانشجویان شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی و امکان در نظر گرفتن آموزش بهداشت در سیاست های مراکز به عنوان اولویت آموزشی و پژوهشی
عدم نیاز به تجهیزات و امکانات پرهزینه
تهدید ها:
ناکافی بودن اعتبارات
اهداف کلان گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت:
در تدوین اهداف گروه از آخرین دستاوردهای ملی موجود در حوزه آموزش، پژوهش و توسعه استفاده شده است
حوزه های فعالیت:
• آموزش
• پژوهش
• اجرا
اهداف در حوزه آموزش
هدف کلی در حوزه آموزش:
ارتقای فعالیت های آموزشی گروه بر اساس استاد بالا دستی و ملزومات آموزشی
اهداف اختصاصی در حوزه آموزش
• تامین فضای آموزشی مناسب در جهت ایجاد تجارب یادگیری بهتر در دانشجویان گروه
• ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی در حال اجرا
• ایجاد محیط آموزشی مبتنی بر استانداردهای آموزشی
• استقرار و نهادینه نمودن استانداردهای آموزشی در برنامه های آموزشی مختلف از طریق اجرای ارزیابی درونی
• تقویت ارتباط بین رشته ای با گروه های مختلف در دانشکده بهداشت
• تهیه منابع آموزشی مورد نیاز گروه
• فراهم کردن بستر مناسب جهت بازدیدهای علمی دانشجویان از جامعه
• اجرای Team based learning و سایر فنون آموزشی مشارکتی در تدریس دروس تئوری و عملی
• اجرای برنامه های استاد مشاور تحصیلی
• اخذ طرح درس اساتید و آخرین کوریکولوم رشته در مقاطع مختلف و قراردادن بر سایت دانشکده بهداشت
• افزایش تعامل بین استاد و دانشجو
• افزایش توانمندی اعضای هیئت علمی درباره شیوه های نوین آموزشی با شرکت در کارگاه های آموزشی
• تدریس برخی از جلسات آموزشی به صورت مجازی
• حمایت از مقوله دانش پژوهی در آموزش بر اساس نیازها و چالش های مشخص شده گروه در بخش آموزش
• به روزرسانی اطلاعات گروه در سایت دانشکده
• پیشنهاد جهت برگزاری کارگاه های توانمندسازی آموزشی برای دانشجویان به دفتر EDO دانشکده
• برگزاری کارگاه روش تدریس جهت کلیه دانشجویان دکتری دانشکده بهداشت در هر نیمسال تحصیلی
• تسهیل شرکت اعضای هیئت علمی در کارگاه های آموزشی و کنگره ها و فرصت های مطالعاتی
• ایجاد و تداوم مسئولیت پذیری و مطالبه گری در نیازهای آموزشی پیش آمده یا مقتضیات پیش رو
• برگزاری کارگاه های آموزشی با استفاده از ظرفیت دانشجویان فارغ التحصیل و تحصیلات تکمیلی در سطح گروه، دانشکده، دانشگاه و کشور
• کاربردی نمودن طرح درس ها و محتوای دروس در مقطع تحصیلات تکمیلی برای توانمندسازی دانشجویان در جهت پاسخ به نیازهای جامعه
• افزایش توانمندی اعضای هیئت علمی درباره شیوه های تدریس در فضای مجازی
• به کارگیری جدیدترین نرم افزارهای آموزشی در جلسات آموزشی مجازی جهت افزایش کیفیت آموزش
• آموزش نرم فزارها و تکنولوژی های آموزشی در جهت طراحی مواد و رسانه های آموزشی
• تدوین برنامه ارتباط با صنعت در گروه و معرفی توانمندی های اعضای هیات علمی گروه به سازمان ها و نهادهای مختلف
• ایجاد روحیه خلاقیت و تشویق به تفکر خلاق در دانشجویان در حوزه آموزش
• تشکیل جلسات منظم برای مشارکت دانشجویان در تعیین چالش ها و مشکلات آموزشی دانشجویان در شروع هر نیمسال تحصیلی و استفاده از پیشنهادات مطرح شده در بهبود فعالیت های آموزشی گروه
• کسب نظرات اعضای هیات علمی و دانش آموختگان گروه در خصوص به روز رسانی اهداف و رسالت های گروه با توجه به اسناد بالا دستی و شرایط عینی
• انجام ارزشیابی ۳۶۰ درجه از محتوای برنامه و دروس ارائه شده و میزان تحقق اهداف مشخص شده در هر نیمسال توسط اساتید و دانشجویان
• آشنایی دانشجویان با دستاوردهای ملی و فراملی در حوزه آموزش
اهداف در حوزه پژوهش
هدف کلی در حوزه پژوهش
ارتقای فعالیت های پژوهشی اساتید و دانشجویان
اهداف اختصاصی در حوزه پژوهش
• افزایش توانمندی پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
• توجه به اسناد بالا دستی در فعالیت های پژوهش گروه کمک به ایجاد زیرساخت های لازم پژوهشی در گروه
• افزایش جذب اعتبارات پژوهشی از سایر سازمان ها در راستای انجام تحقیقات کاربردی و مبتنی بر نیاز جامعه، سازمان ها و نهادهای مختلف
• کمک به ایجاد زیرساخت های لازم پژوهشی در جهت مسئولیت پذیری اجتماعی
• تعامل با معاونت بهداشتی جهت نیازسنجی سلامت جمعیت تحت پوشش با استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی
• همکاری و تعامل با معاونت بهداشتی و سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط با سلامت جامعه جهت ارتقاء سواد سلامت جامعه در شرایط بحرانی
• تقویت تحقیقات بین رشته ای و چند رشته ای در حوزه ارتقاء سلامت در تعامل با سایر گروه های آموزشی و یا دانشکده ها با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
• تشویق دانشجویان به انجام تحقیقات کاربردی و مبتنی بر نیاز بخش سلامت با نگاه ویژه به بحث کارآفرینی و خلق ثروت
• تشویق و اطلاع رسانی به دانشجویان در جهت شرکت در کارگاه های اخلاق در پژوهش و کارآفرینی
• تهیه بانک اطلاعاتی در خصوص نیازهای پژوهشی سازمان ها و نهادهای مختلف و اطلاع رسانی در سایت گروه
تشویق دانشجویان به انجام طرح های HSR
• ایجاد روحیه پژوهشگری و تقویت آن در راستای علاقه مندی های فردی
• ایجاد روحیه کار تیمی و حرفه ای در حوزه پژوهش با محوریت حل مشکلات حوزه سلامت و جامعه
• افزایش فعالیت های مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت در گروه و همکاری با سایر مراکز تحقیقاتی در سطح دانشکده و دانشگاه
• همکاری در داوری مجلات مختلف علمی-پژوهشی در سطح دانشگاه، کشور و بین المللی
• به روز رسانی رزومه اساتید در سایت دانشکده
• تشویق اساتید و دانشجویان دکتری به ارائه طرح های پژوهش در آموزش
• اطلاع رسانی به دانشجویان جهت شرکت در همایش ها و کنگره ها
• شرکت فعال در انجمنهای علمی و تخصصی ملی و بینالمللی
• انتشار مقالات در مجلات معتبر
• تشکیل جلسات ژورنال کلاب و بررسی آخرین دستاوردهای پژوهشی ملی و فراملی در رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
• همکاری با واحد ترجمان دانش معاونت پژوهشی دانشگاه در جهت درج پیام پژوهش
• ترویج رعایت اصول اخلاق درعلوم پزشکی
• تدوین برنامه ارتباط با صنعت در گروه و معرفی توانمندی های گروه به سازمان ها و نهادهای مختلف در جهت انجام تحقیقات مبتنی بر نیاز آن ها
• تشکیل کارگاه کارآفرینی و نشست های منظم با دانشجویان در خصوص حوزه های کارآفرینی در آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
اهداف در حوزه اجرا
هدف کلی در حوزه اجرا
کمک به بهبود روند امور اجرایی در سطح دانشکده، داخل و خارج از دانشگاه
اهداف اختصاصی در حوزه اجرا
• تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی گروه
• راهنمایی دانشجویان در انجام امور اداری
• تهیه و اطلاع رسانی در خصوص فلوچارت و فرایند انجام فعالیت هایی مانند مراحل تصویب پروپوزال و غیره در سایت گروه
• به روز رسانی سایت گروه
• همکاری با دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
• همکاری با مجلات و مراکز تحقیقاتی در سطح دانشکده و دانشگاه
توانمندی های گروه برای پرداختن به نیازهای جامعه و سازمان ها و نهادهای مختلف
• انجام نیازسنجی های دوره ای از وضعیت سلامت، رفتارشناسی، عوامل خطر و انجام رفتارهای ناسالم در کارکنان شاغل در یک سازمان یا واحد صنعتی
• طراحی و اجرای برنامه های مداخله ای و یا مشاوره به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی در جهت طراحی این برنامه ها در جهت کاهش عوامل مخاطره آمیز سلامت کارکنان (جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و فیزیکی)
• مشاوره در جهت انتخاب بهترین روش و فنون آموزشی، رسانه ها و وسایل کمک آموزشی در زمینه موضوعات سلامت محور (مانند آموزش HSE به کارکنان) به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی
• برگزاری و همچنین مشاوره در جهت کمک به طراحی کمپین های ارتباطی در زمینه سلامت به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی
• تهیه و همچنین مشاوره در جهت کمک به طراحی رسانه های آموزشی متناسب با مخاطب بر اساس اصول و استانداردهای طراحی پیام در سلامت و همچنین پیش آزمون محتوای این رسانه ها
• انجام و همچنین مشاوره در جهت ارزشیابی از تاثیر برنامه های آموزشی انجام شده در حوزه سلامت در سه سطح ارزشیابی فرایند، تاثیرات کوتاه مدت و تأثیرات بلند مدت به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی
• مشاوره به سازمانها و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت در زمینۀ اصول مشارکت و روشهای جلب مشارکت کارکنان در زمینۀ مسائل سلامتمحور در سازمان و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت
• مشاوره به سازمانها و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت در زمینۀ فنون ترغیب سازی کارکنان در زمینه مسائل سلامتمحور در سازمان و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت
ماموریت ها در حیطه ارتباط با صنعت، سازمان و نهادهای مختلف
• تربیت نیروی انسانی کارآمد در جهت ارائه خدمت بهعنوان یک فرد مرجع در آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت برای توانمندسازی افراد در سازمانها و صنایع نیازمند ارائه خدمات در حیطۀ رشتۀ آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
• نیازسنجی مبتنی بر شواهد مشکلات بهداشتی در سطح سازمانها و صنایع مختلف، جهت بهکارگیری در سیاستگذاریهای بهداشتی آنها
• شناخت جمعیتهای دارای اولویت برای آموزش در زمینۀ سلامت
• ارزیابی نیازها برای دریافت مساعدت در حیطۀ فعالیتهای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
• تعیین اولویت بین درخواستهای ارائه شده سازمانهای متقاضی خدمت جهت دریافت مشاورههای تخصصی در حیطۀ فعالیتهای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
• طراحی و اجرای دوره های آموزشی رسمی و غیر رسمی برای توانمند سازی افراد شاغل در سازمان ها و صنایع مختلف در حیطه مهارت های مرتبط با آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
• مشاوره در جهت طراحی برنامه های آموزشی بر اساس تئوریها و الگوهای تغییر رفتار در جهت پرداختن به مشکلات بهداشتی سازمانها و صنایع مختلف
حوزههای تحقیقاتی گروه
• سواد رسانه
• پیشگیری و کنترل عوامل خطر بیماریهای مزمن
• طراحی پیام و محتوا
• تکنولوژی آموزشی
• ارتباطات و فنون برقراری ارتباط مؤثر
• روشهای جلب مشارکت در جامعه
• سواد سلامت
• نیازسنجی در حوزه سلامت
• فنون متقاعدسازی
• طراحی کمپین های ارتباطی در زمینۀ سلامت
• کاربرد نظریهها و الگوهای تغییر رفتار در مداخلات آموزشی
• الگوهای برنامه ریزی و ارزشیابی مداخلات آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
• روش ها و فنون آموزشی
صلاحیت های مورد انتظار از دانش آموختگان رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
مقطع کارشناسی ارشد
دانشآموختگان مقطع کارشناسی ارشد بایستی دانش و مهارت حرفهای در جهت شناخت جامعه، ارزیابی نیازهای فردی، سازمانی و اجتماعی، برقراری ارتباط مؤثر، تصمیمگیری، خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاورهای مرتبط با سلامت در راستای افزایش آگاهی، بهبود نگرش و تغییر رفتار گروههای مختلف جمعیتی بر اساس ارزش های اسلامی، فرهنگی و انسانی داشته باشند تا بتوانند به ارتقاء سلامت و سبک زندگی سالم در جامعه کمک کنند.
توانمندهای پایه مورد انتظار این دانشآموختگان عبارت است از:
• مهارت های ارتباطی-تعاملی
• آموزش
• پژوهش و نگارش مقالات علمی
• تفکر نقادانه و مهارت های حل مساله
• مهارت های مدیریتی
• حرفه گرایی
توانمندی های اختصاصی این دانش آموختگان عبارت است از:
ارتباطات تعامل بین بخشی مذاکره
• برقراری ارتباط سازنده و پویا با تعامل مثبت و سازنده بدون هرگونه مناقشه با بخش های مرتبط با نظام سلامت
• ایجاد ائتلاف و یا توسعه هماهنگی درون بخشی و بین بخشی
به کارگیری فناوری های آموزش جهت آموزش افراد در سطح مختلف
• نیاز سنجی آموزشی در حیطه های آگاهی، نگرش و رفتار تعیین اهداف تولید محتوای آموزشی، تهیه برنامه عملیاتی
• طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره های آموزشی رسمی و غیر رسمی
• توانمند سازی کارکنان نظام سلامت و توانمندسازی اجتماعی
• اجرای برنامه های آموزشی در برقراری ارتباطات در سطوح سازمانی و اجتماعی
• به کارگیری روش های آموزشی نوین
پژوهش در آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
• مشارکت در طرح های پژوهشی مرتبط در حیطه سلامت
• به کارگیری روش های تحقیق کمی و کیفی در طراحی، اجرا و ارزشیابی مداخلات
• آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
• تهیه پروپوزال های پژوهشی و ابزارسازی
طراحی برنامهریزی و اجرا ارزشیابی مداخلات تغییر رفتار
سطح فردی، سازمانی، اجتماعی در محیط های مختلف (مدارس، بیمارستان، محیط کار و...) توان به کارگیری تئوری های مرتبط با برنامه
• به کارگیری رویکردهای ارتباطی در تغییر رفتار فرد و جامعه
• رویکردهای ارتباطی (بین فردی، جمعی، سیاست گذاران، جلب حمایت همه جانبه)
• جلب حمایت همه جانبه، بسیج اجتماعی برای سلامت
• ایجاد ائتلاف
• اصول طراحی مواد چند رسانه ای (نوشتار، تصویر، صدا، ویدئو، پویانمایی)
تحلیل رفتار مبتنی بر عوامل موثر بر سلامت
• تحلیل روان شناسانه رفتار مبتنی بر عوامل فردی موثر بر سلامت
• به کارگیری نظریه ها و رویکردهای یادگیری در تغییر باورها و رفتارها و حفظ و نگهداری آن ها تحلیل جامعه شناسانه رفتار مبتنی بر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
• به کارگیری مفاهیم جامعه پذیری، ارزش ها، هنجارها، کنترل اجتماعی، نهادها و نقش ها و تئوری های اجتماعی سلامت
نظریات جامعه شناختی و کاربرد آن ها در فرهنگ سلامت
مشاوره
• مهارت های شروع مشاوره و مدیریت مصاحبه
• به کارگیری فنون مشاوره فردی
• به کارگیری و فنون مشاوره گروهی
جهت دانلود فایل pdf سند استراتژیک
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت