ساختار دانشکده
صفحات پر کاربرد
آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 188707
بازديدکنندگان امروز: 133
کل بازديدکنندگان: 3946292
بازديدکنندگان آنلاين: 1
زمان بارگذاري صفحه: 0.7969 ثانيه
اخبار > معرفی رشته‌های دانشکده بهداشت


  چاپ        ارسال به دوست

معرفی رشته‌های دانشکده بهداشت

-

-

معرفی رشته بهداشت عمومي

-

 تعريف رشته:

بهداشت عمومي شاخة اساسي علوم بهداشتي است. دانش آموختگان آن در جهت حفاظت، ارتقاء و بازسازي سلامت افراد جامعه فعاليت مي‌كنند. دانش آموختگان اين رشته بايد مجهز به مجموعه‌اي از علوم، مهارت­ها و اعتقاداتي باشند كه در جهت حفظ، توسعه و ارتقاء سلامت جامعه تلاش نمايند.

-

 تاريخچه:

انسان در گذر زمان با بدست آوردن تجارب مختلف در متن تمدن‌هاي گوناگون بشري به تدريج به سوي چگونگي تأمين «سلامت» و كنترل بيماري‌ها گرايش پيدا نموده است. دست آوردهاي بشري در دوره انقلاب صنعتي در مواجهه با پيدايش مسائل جديدي از قبيل: شيوع بيماري­ها، بروز اپيدمي‌هاي مختلف، پيدايش مسائل مربوط به محيط زيست و محيط كار، مهاجرت‌ها، مسائل جمعيتي و مسائل مربوط به بهداشت روان روز به روز شفاف‌تر شد و در نهايت به تدريج حيطه «پزشكي پيشگيري» از حيطه پزشكي مبتني بر درمان استقلال بيشتري يافت. پزشكي پيشگيري در مسير تكاملي خود با عنوان كلي بهداشت عمومي در حيطه‌هاي «كنترل بيماري­ها»، «مهندسي اجتماعي» و نهايتاً «بهداشت براي همه» تكامل يافت.

ستاد انقلاب فرهنگي در جلسه مورخ ۱۳۶۱/۱۱/۲۷ براساس طرح تربيت كارشناس بهداشت عمومي كه توسط شاخه بهداشت گروه پزشكي ستاد انقلاب فرهنگي تهيه شده و به تائيد آن گروه رسيده بود برنامه آموزشي اين دوره را تصويب كرد. سپس در سال ۱۳۶۲ به تصويب مجلس رسيد و به دنبال آن پس از ابلاغ به آموزش عالي پذيرش دانشجو انجام گرفت. آخرين بازنگري در سال ۱۳۷۸ انجام شده است.

-

فلسفه (باورها):

ما معتقديم كه برخورداري از «سلامت» حق همه انسان­ها است. دانش آموختگان اين رشته بايستي با بينش «سلامت نگر»، «جامعه نگر»، «آينده نگر» و با استفاده از استراتژي‌ها و تكنولوژي مناسب، جلب مشاركت مردم در امور، همكاري­هاي بين بخشي و در نظر گرفتن عدالت اجتماعي و اصل برابري انسان­ها و با در نظر گرفتن اولويت­هاي ملي و منطقه‌اي، به ارائه خدمات موردنظر بپردازند. ما اعتقاد داريم كه خدمات بهداشتي مي‌تواند به صورت ادغام يافته ارائه شود، لذا دانش‌آموختگان اين رشته بايستي اطلاعات و توانمندي­هاي لازم را به صورت چند پيشه‌اي  كسب نمايند.

-

رسالت:

رسالت رشته بهداشت عمومي آموزش و تربيت نيروهاي آشنا، معتقد و عامل به مفاهيم، مباني و راهكارهاي تأمين، حفظ و ارتقاء سلامت براي جامعه - خانواده و فرد است.

-

چشم‌انداز:

فراگيرندگان ضمن تثبيت جايگاه خود در بخش بهداشت و آموزش بر اساس استانداردهاي جهاني امكان جذب در بازار كار و رفع نياز جامعه را ايجاد نمايند.

-

اهداف:

آموزش و تربيت نيروهايي كه:

۱) با آگاهي و عملكرد همسو  با نيازهاي محيط، جامعه، خانواده و فرد و با ارزيابي و ارزشيابي عوامل خطر و مداخله و تغيير در سطح بهداشت محيط، جامعه، خانواده و فرد آشنا باشد.

۲) از چگونگي اثر گذاري عوامل انساني، محيطي، اقتصادي و اجتماعي بر چگونگي تأمين، حفظ و ارتقاء سلامتي در سطوح مختلف آشنا باشند.

۳) از چگونگي مداخله از طريق نيازسنجي‌ها، آموزش بهداشت، كنترل اپيدمي‌ها، مراقبت از چگونگي تغذيه و تغيير در شاخص­هاي سلامتي در سطح سلامت جامعه آگاهي داشته باشد.

-

نقش‌ها:

دانش‌آموختگان رشته بهداشت عمومي در حرفه آينده خود در جامعه نقش‌­هاي زير را برعهده خواهند داشت:

- نقش آموزشي: آموزش به افراد تحت پوشش

- نقش پژوهشي: كمك به پژوهش­هاي كاربردي (HSR) در عرصه‌هاي بهداشتي كشور

- نقش مراقبتي: شركت در برنامه‌هاي مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سطح كل جامعه مانند مراقبت از رشد و تكامل كودكان، مراقبت از مادران باردار و... با عنايت به سطوح سه گانه پيشگيري

- نقش اجرايي: كمك به مسئولين در اجراي برنامه هاي بهداشتي نظير كنترل اپيدمي ها، شرايط اضطراري و...

شرايط موردنياز براي راه اندازي رشته:

براساس ضوابط شوراي ارزشيابي و گسترش دانشگاههاي علوم پزشكي كشور.

-

 

معرفی رشته بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار

تعریف:
عبارت است از علم و هنر تامین بالاترین سطح سلامت نیروی کار، حفظ و ارتقای سلامتی آنان و حفظ سرمایه از طریق ایجاد محیط کار سالم، انتخاب کارگر مناسب برای هر کار، تطبیق کار با مقتضیات روحی و جسمی کارگران، پیشگیری از حوادث و بیماریهای شغلی و غیر شغلی، آموزش بهداشت فردی و مسائل مربوط به کار،تشخیص زودرس و درمان بیماری ها، و توجه به مسائل و مشکلات کارگران همه مشاغل و افراد وابسته به آنان به گونه ای که هر کارگر قادر باشد با برخورداری از حداکثر سلامتی و رفاه، فردی موثر برای اجتماع باشد.

تعریف فوق علیرغم کامل نبودن اما گویای آن است که بهداشت حرفه‌ای تنها محدود به مسائل درمانی و پزشکی نبوده بلکه مسائل محیطی و اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی و امثال آنها را نیز در بر می‌گیرد.


توانایی‌های‌ لازم‌ :
در رشته‌ بهداشت‌ حرفه‌ای‌ عوامل‌ زیان‌آور مختلفی‌ اعم‌ از شیمیایی‌، فیزیکی‌، بیولوژیکی‌ و روانی‌ وجود دارد. از همین‌ رو دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید در دروس‌ پایه‌ مثل‌ ریاضی‌، فیزیک‌، شیمی‌ و زیست‌شناسی‌ توانمند باشد؛ یعنی‌ برای‌ موفقیت‌ در بهداشت‌ حرفه‌ای‌ باید هم‌ در ریاضی‌ و فیزیک‌ و هم‌ در علوم‌ تجربی‌ پایه‌ای‌ قوی‌ داشت‌. دانشجوی‌ بهداشت‌ حرفه‌ای‌ باید از نظر جسمی‌ نیز سالم‌ باشد تا بتواند در محیط‌های‌ صنعتی‌ فعالیت‌ کند.

حیطه های رشته:
ـ در بحث عوامل زیان آور فیزیکی مواردی چون صدا، ارتعاش، روشنایی، فشار، پرتوها و شرایط جوی محیط کار (گرما، سرما و رطوبت) مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد که هر کدام به وسیله دستگاه های خاص اندازه گیری شده و بعد از ارزیابی شاخص های مربوطه در صورت نیاز به روش های مختلف مهندسی کنترل می گردد.
ـ در بحث عوامل زیان آور شیمیایی نیز کلیه آلاینده‌های شیمیایی نظیر گازها و بخارات، و گرد و غبارها و به طور کلی سایر آئروسل‌ها مدنظر بوده که آنها نیز با استفاده از دستگاه‌ها و وسایل خاص آزمایشگاهی نمونه‌برداری و آنالیز گردیده و بعد از مقایسه با حدود مجاز پیشنهادی در صورت نیاز به روش های مختلفی مورد کنترل قرار می‌گیرند.
ـ در بحث عوامل زیان‌آور مکانیکی نیز روی ضربات و تروماهای مکانیکی نظیر بیت، بوریست، پینه بستن و سایر صدمات فیزیکی بحث و بررسی صورت می گیرد.
ـ در بحث عوامل زیان‌آور بیولوژیکی، کلیه پاتوژن‌ها و عوامل بیماری‌زای میکروبی نظیر باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها و ویبرویون ها و بالاخره بیماری های بیولوژیکی ناشی از آنها در مشاغلی چون دباغی ها، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، دامداری ها، کشتارگاه ها، مزارع و غیره مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد.

ـ در بحث ایمنی صنعتی، علمی است که با پیشگیری از بروز حوادث در محیط کار به یاری انسان می شتابد و همواره در راستای حفاظت و حراست از نیروی کار و سرمایه گام بر می دارد. اصولاً ایمنی صنعتی، رشته گسترده ای است و به مجموعه تدابیر، اصول و مقرراتی گفته می شود که با به کارگرفتن آنها می توان نیروی انسانی و سرمایه را در برابر خطرات گوناگون در محیجهای صنعتی به گونه‌ای موثر و کارا نگهداری کرد، و به این وسیله، یک محیط کار بی خطر و سالم برای افزایش کارایی کارکنان به وجود آورد.

ـ در بحث عوامل روانی، به طور کلی کلیه عواملی که موجب بروز استرس‌ها و اختلالات روحی و روانی در محیط کار می‌شوند مورد شناسایی و کنترل قرار می گیرند.
ـ بنا به اهمیت تأثیر عوامل روانی در میزان کارآیی و بهره وری افراد، اشاره می گردد که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و صنعتی، روانشناسی کار از اهمیت خاصی در جهت افزایش مهارت ها، سطح کارآیی افراد و در نتیجه بهره وری، برخوردار است و فارغ التحصیلان آن پس از جذب در محیط های کار در غالب تیم بهداشت حرفه ای نقش مهمی را در افزایش بهره وری ایفا می کنند. روانشناسان صنعتی علاوه بر تجزیه و تحلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی کارگران و همچنین با ایجاد محیط کاری سالم و با نشاط، سعی می کنند تا از طریق ارایه و انجام تست های گوناگون، امکان جذب و استخدام نیروی کار مناسب را فراهم نمایند. به بیانی دیگر این افراد سعی در کشف انگیزه ها، استعدادها و ویژگی های لازم هر شغل نموده و افراد را جهت استخدام متناسب با مقتضیات شغلی هر حرفه راهنمایی می کنند.
ـ در بحث عوامل زیان‌آور ارگونومیکی نیز بطور خلاصه اشاره می‌شود هدف اصلی کاهش صدمات و ناراحتی‌های آناتومیک (اسکلتی – عضلانی) در مشاغل مختلف از قبیل رانندگی، خلبانی، اپراتوری، جابجایی حمل بار، پست های کار نشسته یا ایستاده مداوم و غیره می باشد. به لحاظ اهمیت مسایل ارگونومیکی محیط کار اشاره می گردد که دانش ارگونومیکی نیز مانند روانشناسی کار بصورت یک رشته مستقل در غالب تیم بهداشت حرفه ای نقش بسیار مهمی را در افزایش راندمان و بهره وری افراد ایفا می نماید.


موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :

وزارتخانه‌های‌ کار، صنایع‌ و معادن‌، جهاد کشاورزی‌، نیرو، بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ از مراکز اصلی‌ جذب‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ هستند. همچنین‌ سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌های‌ بزرگی‌ مثل‌ شرکت‌ نفت‌، ذوب‌آهن‌، هواپیمایی‌ کشوری‌، ایران‌ خودرو و پلی‌اکریل‌ دارای‌ واحد بهداشت‌ حرفه‌ای‌ بسیار قوی‌ هستند که‌ در هریک‌ از این‌ واحدها چند کارشناس‌ ارشد، کارشناس‌ و کاردان‌ بهداشت‌ حرفه‌ای‌ فعالیت‌ می‌کنند. تا جایی‌ که‌ در حال‌ حاضر بیش‌ از ۵۰ درصد از دانشجویان‌ کارشناسی‌ بهداشت‌ حرفه‌ای‌ نیز به‌ طور پاره‌وقت‌ در کارخانجات‌ و سازمان‌های‌ مختلف‌ به‌ عنوان‌ مشاوره‌ بهداشتی‌ فعالیت‌ می‌نمایند.

طول دوره و تعداد واحدها:
طول دوره کارشناسی پیوسته: ۴ سال 
تعداد کل واحد: ۱۳۶ واحد 
تعداد دروس عمومی: ۲۸ واحد 
تعداد کارآموزی در عرصه: ۱۶ واحد
تعداد دروس اختصاصی: ۵۳ واحد 
تعداد دروس پایه و اصلی: ۳۹ واحد

 



١١:٢٩ - سه شنبه ٦ آبان ١٣٩٩    /    شماره : ٣٧٥٢٩    /    تعداد نمایش : ٨٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج